|
Vítejte na stránkách univerzálního instalačního programu.
Instalák v. 1.02 beta
Dokumentace k mému instalačnímu programu.
I. Idea
Pod pojmem univerzální program si představuji program,
který ve své podstatě není omezen jakýmkoliv návrhem
programátora. Jinými slovy, není omezen nějakým úvodním
schématem, které bylo navrženo. To nás přivádí k myšlence,
že jediná správná možnost jak minimalizovat toto omezení
je zvýšení vyjadřovací síly skriptu, kterým se řídí program.
Dovedeme-li tuto myšlenku do konce, dojdeme k názoru,
že samotný skript musí být víceméně také program
psaný ve specifickém programovacím jazyku (ovšem velmi zjednodušeném,
aby se neztratila výhoda napsání skriptu oproti
napsání celého programu) a že náš univerzální program bude
v podstatě plnit funkci jak překladače, tak i samotného
programu.
II. Konkrétní požadavky
Co všechno tedy musí náš skript umět, aby pomocí něj bylo
možné sestavit průběh libovolné instalace?
(má ovšem mnohem širší možnosti uplatnění)
Musí umět manipulovat s parametry okna na kterém beží aplikace.
Musí umět vytvořit objekty jako jsou tlačítka a pod.
Musí umět kopírovat soubory dle zadaných parametrů, případně
provádět jejich dekomprimaci.
Musí umět používat proměnné se krerými umožní základní
operace jako je sčítaní čísel, nebo zřetězení textových řetězců
a musí umožnit jejich používání kdekoliv mohou zastoupit
nějakou hodnotu.
Grafika musí být zcela libovolně nastavitelná
Musí umět získat hodnoty proměnných z editačních polí a pod.
Musí umět reagovat na stlačení tlačítek a pod.
Musí umět používat rozhodovací událost typu :
POKUD, seznam podmínek, POTOM udělej, seznam úkolů, JINAK, seznam úkolů
Musí umět upozornit programátora skriptu na kterém řádku má chybu
Musí umět spouštět externí programy
III.Nástin algoritmických řešení
Každý jednotlivý příkaz ve skriptu spustí nějakou proceduru,
nebo funkci v hlavním programu (např. příkaz pro zkopírovaní
souboru spustí proceduru,která daný soubor zkopíruje, případně
dekomprimuje). Proměnné jsou uloženy v dynamických strukturách
(viz dynamika.bmp).Stejně tak objekty. Proto nejsou omezeny
svým počtem, jak by tomu mohlo být při statickém použití.
Pro pohyb mezi jednotlivými částmi programu lze využívat
příkazy skoku. Dají se tak vytvářet například cykly.
U pomíněných příkazů se skok používá pro skok do části,
pro splněnou podmínku, nebo pro skok do části, která bude
reagovat na nesplnění podmínky.
IV. Poznámky k samotnému psaní skriptu
Text za "~" se bere jako komentář a tedy je ignorován stejně jako prazdné řádky.
Proměnnou lze používat místo textových řetezců, nebo číselných
hodnot použitím značky ^ před jménem proměnné. Např ^pocet
udává hodnotu proměnné jména pocet značky skoku jsou ignorovány dokud nepřijde příkaz k samotnému skoku
V. Samotné příkazy,jejich popis a příklady použití
Kompletní dokumentace
VI. Závěrem
Tento program je pouze narychlo naprogramovaná ilustrační
beta verze, která obsahuje pouze část příkazů, případně
nastavení(i když se pomocí ní již lze bez problémů vyinstalovat
takřka cokoliv). Také programový kód by mohl
být ještě trochu efektivnější(žádný program nemá nejefektivnější
kód již v první verzi). Závěrem tedy pár
slov k tomu, jak bych si představoval finální verzi...
Přibude více objektů, než pouze edit a tlačítko
(např. checkbuton,radiobutton a pod.), vyšší rozmanitost
typů,plné vyhodnocování aritmetických výrazů a logických
výrazů, komplexnější operace s textem. Přibudou cykly,
rozhodovací Case systém, spouštění externích programů,
absolutní grafická volnost, možnost přehrávání multimedií.
Programovací jazyk v betě se skládá z jedno,nebo dvouznakových příkazů,
ale nejsou příliš roztříděné do souvislostí a tedy i poněkud
nepřehledné při prvním seznámení se s tímto prostředím.
Ve výsledném programu bych mohl jít dál a vytvořit místo dvouznakových
zkratek zcela české programovací prostředí, ve které bude jak pro
absolutně jednoduchou manipulaci, tak i pro mnohem
komplexnější užití.
Uvažoval jsem také o možnosti vytvoření editoru na skripty,
kde by si v podstatě uživatel vytvořil vlastní průběh instalace
způsobem podobným jako se tvoří prezentace v powerpointu, čímž by
ani nemusel mít představu o jakémkoliv psaní
skriptu jenom by "umístil pár tlačítek" a program by
se postaral o vygenerování skriptu.
Stáhnout
Instalák v.1.02 beta
ve formátu zip.
Seznam poznámek k beta verzi:
Tento projekt je implementován v Borland Delphi.
Úplně jsem zapoměl na funkci pro vytvoření aresáře,
takže program nahlásí chybu při pokusu o kopírování
do neexistujícího adresáře.
Pro funkčnost ukázkové instalace je potřeba buť
rozbalit celé na c:\ tak, že install.ini bude mít
cestu c:\instalak\install.ini, nebo změnit dva
řádky na začátku. Po otevření souboru je myslím
zcela intuitivní, které dva to jsou.
|
|